JTR mengalu-alukan tuan puan untuk membaca tulisan dalam blog ini bagi manfaat tuan puan
Photobucket

Jumaat, 22 Julai 2011

Pembelaan Terhadap Dr. Al-Qaradhawi

Posted by Abu Hannan On 10:53:00 PTG No comments


Kenapa perlu membela Dr.Yusuf al-Qaradhawi?

Secara asasnya, para ahli ilmu berhak utk berbeza pendapat, berhak utk berbincang tentang isu-isu tertentu berdasarkan pengetahuan dan kajian serta adab. Itu diterima oleh semua. Maka di sini kita membaca sejak dulu lagi (malah sejak belum dilahirkan lagi dah ada) tentang Dr.Yusuf al-Qaradhawi yg sering tersepit antara dua kelompok - Golongan yg memuji dan membela beliau, serta satu lagi ialah - golongan yang menolak pandangan malah menolak kedudukan beliau sebagai ahli ilmu. Masing-masing dengan hujah dan cara tersendiri, lalu dibentangkan utk dianalisis oleh masyarakat dan ahli ilmu amnya. Itu fakta yg berlaku sama ada anda tahu atau tidak.

Cumanya di sini saya terpanggil utk mencoret dgn ringkas, mengapa perlu membela Dr.Yusuf al-Qaradhawi? Tidakkah beliau hanya seorang manusia biasa seperti orang lain? Kenapa perlu bersungguh-sungguh utk membela dan menyokong beliau? Maka di sini saya mengambil kesempatan utk menjawab persoalan ini  utk mengajak kita berfikir.

mengapa perlu membela Dr. Al-Qaradhawi?

1- Kerana saya melihat ramai ilmuan dunia Islam yang memuji dan mengiktiraf ilmu dan sumbangan beliau. Kalaulah saya langsung tak temui pujian dan pengiktirafan ini, adakah saya akan cuba membela?

2- Saya (dan saya pasti yg lain juga) telah sekian lama membaca buku-buku Dr.Al-Qaradhawi dan mendapati beliau memang merupakan tokoh ilmu yg memberi pandangannya berdasarkan ilmu dan bukanlah semata-mata pandangan tidak berasas. Konsistensi beliau dapat dilihat bagi yg membaca pelbagai bukunya (bukan hanya satu dua buku) yang ditulis sejak dahulu hingga kini serta mengikuti pula perkembangan pandangan beliau dalam www.qaradawi.net

3- Apabila saya membaca hujah-hujah yang digunakan utk menyalahkan Dr.Al-Qaradhawi, saya dapati - bukan hanya pandangan beliau yang ditolak, tapi peribadi beliau juga direndahkan dan dihina malah ada yg menyifatkannya sesat serta terkeluar dari Ahlussunnah wal Jama'ah. Sudah pasti kritikan keras sebegini akan mewujudkan golongan yg akan mengkaji dan menilai semula dakwaan-dakwaan itu utk membela beliau.

4- Beliau merupakan antara ilmuan dunia Islam yg lantang menentang kezaliman dan teguh mempertahankan umat Islam apabila ditindas contohnya isu-isu berkaitan negara Islam yg dijajah dan diganggu. Keberanian beliau dalam memberikan sokongan dan pembelaan amat dikagumi lantas menyebabkan beliau sudah pasti akan dibela jika dikritik keterlaluan.

5- Sebahagian dakwaan yang dikemukakan sebagai 'kesilapan Dr.Yusuf al-Qaradhawi' ada yang sukar dipercayai atau lebih kepada 'dibesar-besarkan'. Contohnya dakwaan beliau menyeru ke arah menyatupadukan atau menyamaratakan semua agama. Sungguh amat pelik dan mustahil beliau bertujuan begitu.

6- Ada maklumat yang lebih kepada perbezaan pendapat dan memiliki hujah, tapi disebabkan pendapat itu tidak sesuai dengan pendapat dirinya, lalu Dr.Al-Qaradhawi disifatkan sebagai 'salah'. Mungkin sahaja keduanya benar atau salah satunya lebih baik dari yang lain. Adakah perbezaan pandangan sebegini menjadi lesen utk kita merendahkan beliau atau mana-mana ulama?

7- Sebahagian buku yang ditulis oleh beliau ada yang ditulis ringkas, ada yang panjang. Ada buku beliau yang ditulis di usia muda, ada yg ditulis di waktu beliau telah berusia...dan pelbagai lagi bentuk penulisan dan pandangan beliau di dalam radio atau tv. Kesemuanya ini perlu dianalisis, kemudian barulah kita boleh isytiharkan 'pegangan Al-Qaradhawi ialah...'.

8- Tidak ada manusia yang maksum dan terpelihara dari kesalahan. Namun terkadang apabila membaca 'kebencian' terhadap Dr. Al-Qaradhawi, saya merasa hairan mengapa manusia semuanya boleh melakukan kesilapan, tapi orang tertentu sahaja yg kita hentam dan kritik dengan pedas.

Di atas adalah sebahagian daripada muqaddimah utk saya cuba menulis bagi membela Dr.Yusuf Al-Qaradhawi. Itu sebagai jawapan utk persoalan 'mengapa perlu bersusah payah membela beliau?'. Nantikan tulisan seterusnya untuk membincangkan satu persatu dakwaan dan kritikan terhadap beliau.

Sambungan siri-2

Tulisan ini adalah sambungan daripada penulisan sebelum ini iaitu 'Kenapa Perlu Membela Dr.Yusuf al-Qaradhawi?'. Tulisan kali ini akan menumpukan kepada satu persoalan yang timbul apabaila saya dan sahabat-sahabat lain membaca 'penolakan' dan 'kritikan keterlaluan' sebahagian pihak terhadap Dr. Yusuf al-Qaradhawi. Persoalan itu ialah : 'Apakah benar al-Qaradhawi ditolak oleh semua ilmuan Islam? Adakah ada di sana ilmuan yang mengiktiraf ketokohan beliau? Apakah benar al-Qaradhawi tidak diterima bahkan dianggap sesat dan terkeluar dari Ahlussunnah wal Jamaah?'.

Untuk memulakan jawapan terhadap persoalan ini, saya berpendapat elok kalau kita lihat bersama apakah ada di sana pengiktirafan dari mana-mana pihak terhadap keilmuan dan ketokohan beliau? Bolehkah saya dan anda temui apa-apa bentuk penghargaan dan kedudukan yang meletakkan beliau sebagai salah satu ilmuan yang hebat?

Apa yang mampu saya temui ialah - sememangnya terdapat banyak pengiktirafan dan bukti yang menyokong kuat keilmuan dan ketokohan Dr.Yusuf al-Qaradhawi. Pengiktirafan dan penghargaan ini telah beliau terima sejak dulu hingga kini dan ia sekurang-kurangnya (diulang: sekurang-kurangnya) dapat memberikan kita gambaran bahawa beliau tidaklah ditolak oleh 'semua' ilmuan dan beliau tidaklah 'sesat' atau terkeluar daripada kebenaran. Mari kita soroti bersama apakah bentuk pengiktirafan dan penghargaan itu:

1-Pengiktirafan yang paling jelas ialah kelulusan akademik yang beliau perolehi dari Universiti al-Azhar, Mesir sehingga ke tahap Phd dalam bidang Fiqh Islam pada tahun 1973. Ini bukanlah satu perkara yang kecil dan remeh terutama bagi mereka yang membaca hasil kajiannya semasa mendapatkan Phd iaitu tentang Fiqh Zakat.  

 2-Beliau sekarang menjawat kedudukan Presiden Kesatuan Ulama Islam Sedunia - International Union Of Muslim Scholars. Ia dianggotai begitu ramai ilmuan Islam dari seluruh pelusuk dunia dan para pembaca boleh melihat laman web kesatuan ini di - iumsonline.net - dan anda akan dapati begitu ramai ilmuan Islam dari pelbagai negara dan pengkhususan bidang-bidang Islam bernaung di bawah kesatuan ini. Tidakkah ini 'sekurang-kurangnya' dapat menolak 'kebencian total' para pengkritik Dr. al-Qaradhawi?

3-Juga beliau sekarang mempengerusikan Majlis Fatwa Eropah - European Council For Fatwa and Research (ECFR). Silakan melayari laman web - e-cfr.org untuk melihat dengan lebih lanjut. Turut sama menganggotai Majlis ini ialah para ilmuan yang berkemahiran dan ahli fiqh yang diiktiraf. Mereka bersama melantik Dr.Yusuf al-Qaradhawi untuk mengetuai Majlis ini. Apakah ini bukan satu pengiktirafan dari mereka yang berilmu?

4-Di Qatar, beliaulah yang mula membantu penubuhan Universiti Qatar dan pernah menjawat jawatan-jawatan penting di dalamnya dan kini beliau mengetuai Pusat Kajian Sunnah dan Sirah yang berpusat di universiti tersebut. Di sana terdapat ramai ilmuan dan tokoh Islam dan mereka menerima Dr.Yusuf al-Qaradhawi dengan keterbukaan dan penuh penghormatan.

5-Beliau menganggotai beberapa majlis fatwa dan pusat kajian berkaitan fiqh dan ilmu-ilmu Islam yang lain seperti :
- Majma' al-Buhuth al-Islamiyyah di Mesir. Satu majlis kajian yang menghimpunkan pelbagai ilmuan berpusat di Mesir.
- Majma' al-Fiqh al-Islami di bawah naungan Rabitah al-Alam al-Islami berpusat di Arab Saudi.
- Beberapa pusat kajian dan penasihat berkaitan Ekonomi Islam yang berpusat di Bahrain, Qatar dan Kuwait.
- Pusat Kajian Islam di Universiti Oxford.

...dan banyak lagi institusi dakwah dan fiqh di negara-negara lain seperti Algeria, Afrika, Jordan dan lain-lain lagi. Untuk maklumat terperinci, boleh rujuk pada laman web Majlis Fatwa Eropah dan lain-lain lagi yang menukilkan biodata terperinci beliau.

*Ulasan saya: Adakah institusi-institusi Islam seperti yang disebutkan tadi tidak mengenali al-Qaradhawi sehingga salah dalam melantik beliau sebagai ketua atau anggota? Sudah pasti mereka mengenalinya dan mengiktirafnya dan oleh itu beliau dilantik dan dipilih.

6-Anugerah-anugerah yang beliau terima juga menunjukkan pengiktirafan di atas usaha dan ilmu beliau. Contohnya seperti:
- Anugerah berkaitan kewangan Islam dari The Islamic Development Bank pada 1990
- Anugerah dari Kerajaan Arab Saudi, anugerah Raja Faisal atas sumbangan dalam ilmu Islam, pada tahun 1993
- Anugerah khas daripada UIAM di Malaysia pada tahun 1996
- Anugerah dari Sultan Brunei pada tahun 1997
- Anugerah khas di Dubai International Holy Quran Award sebagai 'Islamic Personality of The Year' pada tahun 2000
- Tokoh Maal Hijrah dari kerajaan Malaysia pada tahun 2009

* Adakah tidak cukup bagi yang berilmu untuk mengakui bahawa sememangnya beliau diiktiraf dari pelbagai pihak di atas keilmuan serta sumbangan beliau terhadap Islam? Adakah dengan maklumat yang kita ada ini akan menyebabkan kita sanggup menolak dan mengisytiharkan pula 'kononnya' ulama 'semuanya' menolak Dr.Yusuf al-Qaradhawi, malah menganggapnya 'sesat' dan terkeluar dari ahlussunnah wal jama'ah?

Ini mungkin bukan jawapan yang dianggap sebagai 'pembelaan' atau 'jawapan' terhadap kritikan-kritikan terhadap beliau, tapi sekurang-kurangnya kita boleh memahami bahawa 'membenci' beliau dan mengeluarkan beliau dari gelaran 'ulama' bukanlah satu tindakan yang tepat.

Insya Allah kita akan sambung lagi dengan memberikan tumpuan kepada kritikan-kritikan yang ditujukan terhadap Dr.Yusuf al-Qaradhawi. Nantikan!
adlan abd aziz 

 

0 Komen:

Catat Ulasan

Pada pendapat anda?

Perjalanan

Tembusi Petra, Jordan Slideshow: BenTaleb’s trip was created by TripAdvisor. Create a free slideshow with music from your travel photos.
Sabda Baginda SAW ; "Ketahuilah ia (Dajjal) berada di laut Syam atau laut Yaman.. akan datang dari arah timur (lalu menunjukkan dengan tangan baginda).."[Riwayat Muslim]. Daripada Abi Bakr al-Siddiq r.a, sabda Baginda SAW, "Dajjal akan muncul ke bumi dari arah timur bernama KHURASAN." [Riwayat al-Tirmizi]. Daripada Anas bin Malik r.a, sabda Baginda SAW, "Dajjal akan keluar dari kota Yahudi ISFAHAN (Khurasan, IRAN) bersama 70,000 penduduk ISFAHAN". [Fath al-Rabbani Tartib Musnad Ahmad. Ibn Hajar berkata : "Sahih"]. Ibn Kathir berkata, Dajal pada mulanya akan muncul dari ISFAHAN dari sebuah kota Yahudi [al-Nihayah fi al-Fitan wa al-Malahim]. ISFAHAN adalah sebuah bandar terbesar YAHUDI di Iran dan pusat loji nuklear Iran pada masa kini.